- Scris de Administrator Administrator
- Categorie: Stiri recente Stiri recente
- Creat: 08 Martie 2022 08 Martie 2022
- Accesări: 3401 3401
Nu este o pacaleala de 1 aprilie. Daca nu ati primit inca, notificarea de la operatorul de Apa Canal Ilfov, va anuntam noi pe aceasta cale ca, incepand cu 1 Aprilie 2022, veti plati pentru 1 mc de apa si canalizare urmatoarele tarife:
Lei / 1 mc | TVA | Pret cu TVA | ||
1 iulie 2019 | Apa | 3.92 | 9% | 4.2728 |
Canalizare - Epurare | 4.17 | 9% | 4.5453 | |
Total | 8.09 | 9% | 8.8181 | |
1 ianuarie 2022 | Apa | 4.43 | 9% | 4.8287 |
Canalizare - Epurare | 4.71 | 9% | 5.1339 | |
Total | 9.14 | 9% | 9.9626 | |
1 aprilie 2022 | Apa | 5.07 | 9% | 5.5263 |
Canalizare - Epurare | 5.39 | 9% | 5.8751 | |
Total | 10.46 | 9% | 11.4014 |
Crestere tarife la 1 Aprilie 2022 in % (nominal) | Crestere tarife la 1 Aprilie 2022 in % (real) - in baza inflatiei estimate 1 iulie 2019 - 31-martie-2022 | |
Fata de 1 iulie 2019 | Fata de 1 iulie 2019 | |
Apa | 29.3% | 12.4% |
Canalizare-epurare | 29.3% | 12.3% |
Total | 29.3% | 12.3% |
Fata de 1 ianuarie 2022 | Fata de 1 ianuarie 2022 | |
Apa | 14.4% | 13.6% |
Canalizare-epurare | 14.4% | 13.6% |
Total | 14.4% | 13.6% |
Incepand cu anul 2023 aceste tarife vor creste si mai mult (cu inca 16% in termeni reali fata de 1 aprilie 2022) conform "Planului anual de evolutie a tarifelor operatorului Apa Canal Ilfov" asa cum se poate vedea in documentul atasat mai jos.
Dupa cum vedeti cresterile tarifelor nu sunt (doar) in termeni nominali (care includ inflatia) ci in termeni reali (exclud inflatia) in acest fel cresterile procentuale avand un impact si mai mare asupra nivelului tarifelor exprimate in valori nominale.
Justificarea acestor tarife ABERANTE, dupa parerea noastra, (fata de tarifele practicate de alti Operatori, de ex. Apa Nova Bucuresti, care are un tarif la momentul acesta de 4.15 lei / mc pentru apa si 2.19 lei /mc canalizare fara TVA) este facuta in baza conditionalitatilor incluse in contractele de finantare pentru obtinerea finantarii din fonduri europene sau de la bugetul de stat.
Se pare ca una dintre aceste conditionalitati este respectarea strategiei de tarifare care a fost luata in calcul in analiza cost-beneficiu (sau elaborata in baza datelor din ACB) realizata pentru proiectele de apa si canalizare din judetul Ilfov.
Toate bune si frumoase, insa se pare ca "ceva e foarte putred in Danemarca" cu aceasta "strategie" de tarifare si care se pare ca nu prea are de-a face cu conceptul de "willingness to pay" ("disponibilitatea de a plati" sau "pretul maxim pe care un client este dispus sa il plateasca pentru un produs / serviciu) si de asemenea nu (prea) ia in considerare "puterea de cumparare" / veniturile majoritatii locuitorilor din Cernica / Ilfov.
Mai degraba aceasta "strategie" suna a "strategie de luat cu japca" si cineva se joaca de-a "strategia" si cu cifrele pe hartie fara nici o corelare a acestora cu puterea de cumparare a romanilor si fara prezentarea tuturor argumentelor factuale necesare.
La 1 Aprilie 2022, acest tarif (doar pentru ca asa zice strategia) va fi cu aproape 30 % mai mare in termeni nominali fata de 1-Iulie-2019, ceea ce insemna o crestere in termeni reali (in baza estimarilor CPI 1 Iulie 2019 - 31 Martie 2022) de aproximativ 12.4% fata de 1-iulie-2019 si cu 13.6% fata de 1-ianuarie-2022. Inflatia luata in calcul pentru perioada 1-Iulie-2019 - 31-Martie-2022 a fost estimata dupa cum urmeaza:
100 | 1-Jul-19 |
101.9 | 31-Dec-19 |
104.5 | 31-Dec-20 |
113.1 | 31-Dec-21 |
113.3 | 31-Jan-22 |
115.1 | 31-Mar-22 |
Dupa cum se poate vedea in descrierea "Tarifelor" de mai jos, Apa Canal Ilfov pare a se scuza ca nu este din vina lor aceasta crestere de tarife si pare a "jura" ca decizia de crestere nu este una "arbitrara". Totusi nu este suficienta o simpla afirmatie cu trimitere la o "strategie" si la "analiza cost-beneficiu" (ACB) pentru a ne convinge ca decizia nu este una "arbitrara" sau mai bine spus "discretionara".
Ar fi fost minunat ca ACB si descrierea tuturor ipotezelor sa fie prezentate public astfel incat sa fim convinsi ca nu este o decizie "cvasi-monopolistica" asa cum au inceput sa ne obisnuiasca toti operatorii / furnizorii de utilitati sub privirea "mimătoare" plină de "compasiune" și cel putin "neputincioasă" / "neștiutoare" a autoritatilor.
ACB-ul si ipotezele / estimarile facute la momentul respectiv, au fost utile pentru decizia de a investiti sau nu in alimentarea cu apa a ilfovenilor.
Fondurile europene se dau tocmai pentru a ajuta un proiect care nu este financiar rentabil, dar care ar trebui sa fie realizat, din cauza beneficiilor economice pe care le aduce.
Ipotezele / estimarile cu privire la realizarea / cresterea veniturilor nominale / reale nu pot ramane in realitate "batute in cuie" asa cum au fost ele estimate initial in vederea analizei deciziei de finantare.
In dinamica de dupa implementarea proiectului nici o ipoteza si nici o estimare nu va mai fi ca cele din foile de calcul / planurile initiale. Orice strategie cu privire la orice variabilă a operatiunilor proiectului (nu doar deciziile care privesc veniturile ci si cele referitoare la cheltuieli / investitii / finantare / etc etc.) trebuie sa tina cont de mediul inconjurator in care opereaza si de realitatile economice din "teren" nu imaginate pe hartie si aplicate fara discernamant in vederea mentinerii "sustenabilitatii" proiectului.
Un proiect, indiferent de natura lui, nu poate fi "sustenabil" daca clientul nu poate suporta "pretul" pe care trebuie sa-l plateasca. Mai devreme sau mai tarziu va cauta si va gasi alternative / substitute pentru ceea ce nu isi mai permite in anumite circumstante.
Totusi, in aceste circumstante in care cifrele pe hartie (care suporta orice), arata că, "cu atat ar trebui sa fie" o crestere reala a tarifelor de apa si canalizare pentru a da bine la FRIR/ERIR si FVNP/EVNP, oare ce va face acest Operator si ce "strategie" va mai scoate din "cămașă" (de fapt acum la moda este "jobenul") in momentul in care locuitorii vor incepe sa se deconecteze de la retea si/sau vor incepe sa-si refaca vechile puturi sau sa-si construiasca altele noi ?!
Se poate face foarte repede un calcul de rentabilitate (ACB) pentru un "proiect" de a săpa / realiza un puț si de a beneficia de apa pompată local, in comparatie cu "racordarea" la reteaua publica.
Va asiguram ca fiecare banut in plus adaugat la nivelul acestor tarife si fiecare mc consumat suplimentar, va da iar de lucru fântânarilor și va face din ce in ce mai atractivă alternativa "tradițională" de a asigura aceasta resursa vitala, pentru care "taxarea" aferenta devine din ce in ce mai greu de suportat datorita nepăsarii noastre sau datorita nepasarii, ineficienței, lăcomiei furnizorilor de utilități si a lipsei unor reglementari reale, care sa protejeze consumatorii de excesele acestor "samsari" de resurse naturale.
Apa ca si toate celelalte utilitati, in special cele energetice, au devenit produse de "lux" ele fiind necesare de fapt, in majoritatea cazurilor, doar pentru supravietuire. La tarifele de mai sus, poti spune ca Romania se afla in desertul Sahara si nu este una dintre tarile cele mai bogate din lume cu privire la aceasta resursa si nu numai.
Este posibil ca noi sa nu ne "prindem" totusi si poate ca aceasta este "strategia" prin care Operatorul, incearca sa-i faca pe cei care sunt "mufați" la canalizarea existentă, să plateasca si pentru deversarile clandestine ale unor "clienti" deja "captivi" in retea. Ar fi o solutie doar daca tarifele ar scadea (nu sa creasca) la un nivel optim suportabil, mai ales in conditiile lipsei altor stimulente ca acestia sa plateasca totusi pentru serviciile de apa si canalizare.
Deocamdata, neavand alte date la dispozitie, ne oprim aici in a ne exprima punctul de vedere cu privire la aceste cresteri de tarife fara nici o legatura cu posibilitatile majoritatii locuitorilor din comuna Cernica.
Totusi va invitam si pe Dvs. sa va spuneti opinia cu privire la cele de mai sus si de asemenea rugam Apa Canal Ilfov sa ne transmita sau sa publice pe site-ul lor, ACB-ul si strategia de tarifare cu toate detaliile, deci publicarea in integralitate a acestor documente si nu doar o referinta catre acestea, astfel incat sa vedem daca intradevar gresim cu ceva in cele spuse mai sus.
A se vede si click aici: Tarife
"Începând cu serviciile furnizate în luna aprilie 2022, Apă Ilfov va practica noi tarife pentru serviciile publice de alimentare cu apă potabilă și de canalizare-epurare:
5.07 lei fără TVA/mc, preț apă potabilă
5.39 lei fără TVA/mc, tarif canalizare-epurare
Modificarea tarifelor are loc în contextul implementării proiectului major de investiții în infrastructura de apă și apă uzată realizat în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare de care vor beneficia locuitorii din județul Ilfov. Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană, în cea mai mare parte, de la bugetul de Stat, bugetul județean si bugetele locale, precum și din contribuția financiară a Operatorului.
Decizia de majorare a tarifelor nu este o decizie arbitrară a Operatorului Apă Ilfov sau a Autorităților Locale beneficiare, ci este o conditionalitate pentru finantarea proiectului major în cadrul POIM.
Astfel, în conformitate cu Analiza cost-beneficiu care a fost întocmită în baza dispozițiilor Hotărârii de Guvern 677/2017 privind aprobarea Metodologiei de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, cât și în conformitate cu prevederile Contractului de Finanțare, Operatorul are obligația aplicării unei Strategii tarifare.
Strategia tarifară a fost determinata in cadrul Analizei cost – beneficiu, astfel incat să asigure, în principal, sustenabilitatea Proiectului (POIM), tarifele fiind ajustate atât în termeni reali, cât și pe baza inflației.
Neaplicarea tarifelor în conformitate cu Strategia tarifară aprobată este prezentată ca o situație gravă de neîndeplinire a condiționalităților finanțării nerambursabile, consecința directă fiind rezilierea contractului de finanțare. Rezilierea contractului de finanțare înseamnă pierderea oportunităților de finanțare din fonduri U.E. și implicit a celor de dezvoltare a infrastructurii de apă și apă uzată din județul Ilfov.
În concluzie, modificarea tarifelor în conformitate cu strategia tarifară reprezintă condiție esențială pentru finanțarea și sustenabilitatea proiectului de investitii POIM, asigurând resursele necesare dezvoltării durabile a comunităților din județul Ilfov și a conformării României la Directivele Uniunii Europene."
ACTUALIZARE 9-MARTIE-2022
Problema cresterii tarifelor nu se rezuma doar la comuna Cernica , ci la intreg judetul Ilfov si la nivelul altor operatori de apa cum ar fi EURO APAVOL S.A. dupa cum puteti vedea si in articolul de mai jos:
Preluare din JURNALUL DE ILFOV
Consiliul Local al comunei Ştefăneştii de Jos a decis, în ședința ordinară, care a avut loc în data de 24 februarie, la sala de şedinţe din Str. Stadionului nr. 1, să retragă de pe ordinea de zi un proiect de hotărâre cu implicații în politica tarifară pentru alimentare cu apă și canalizare în localitate. Consilierii au observat că din aprilie 2022, tarifele aplicate de SC Euro Apavol SA se majorează cu peste 100%, motiv pentru care au solicitat acestei instituții explicații referitoare la creșterea prețului la apă, pentru locuitorii din Ștefăneștii de Jos.
Primul proiect aflat pe ordinea de zi a ședinței avea drept scop aprobarea mandatării Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Euro-Apa şi a reprezentantului unităţii administrativ teritoriale comuna Ştefăneştii de Jos să aprobe strategia tarifară conform rezultatelor analizei cost-beneficiu pentru „Proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apă şi apă uzată din aria de operare a S.C. Euro Apavol S.A., în perioada 2014 – 2020“, precum şi modificările contractului de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apă şi canalizare. Prin acest document s-a propus CL acordarea unui mandat special reprezentantului comunei Ştefăneştii de Jos în cadrul AGA a Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Euro-Apa, viceprimarului Gheorghiţă Virgiliu Mircea Daniel, în vederea exercitării, în numele şi pe seama comunei Ştefăneştii de Jos, a votului favorabil privind aprobarea Strategiei Tarifare, prevăzută în anexa nr. 1 la hotărârea de consiliu, conform rezultatelor Analizei Cost-Beneficiu pentru „Proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apă şi apă uzată din aria de operare a S.C. Euro Apavol S.A., în perioada 2014 – 2020“, precum şi a modificării Contractului de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apă şi canalizare.
Prețul apei crește la 4,89 lei, de la 2,04 lei
În urma discuțiilor premergătoare supunerii la vot a proiectului de hotărâre inclus pe ordinea de zi a ședinței de CL, consilierii au observat că în ”Strategia de tarifare conform rezultatelor analizei cost-beneficiu pentru proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apă și apă uzată în aria de operare a SC Euro Apavol SA în perioada 2014 – 2022”, tariful aplicat din aprilie 2022, pentru comuna Ștefăneștii de Jos va fi de 4,89 lei, față de tariful inițial de 2,04 lei pentru apă, iar pentru apă uzată, tariful crește la 2,61, lei, de la aceeași dată, față de tariful de 1,58 de lei. O majorare semnificativă și împovărătoare pentru cetățenii comunei Ștefăneștii de Jos, care vor avea de suportat din luna aprilie facturi mai mult decât duble la apă. Consilierii și viceprimarul Mircea Gheorghiță au retras proiectul de pe ordinea de zi și au contactat SC Euro Apavol SA pentru a cere explicații legate de motivele care au condus la dublarea peste noapte a prețului la apă pentru comuna Ștefăneștii de Jos.
Mircea Gheorghiță, viceprimarul comunei Ștefăneștii de Jos, a reiterat faptul că proiectul a fost retras de pe ordinea de zi, deoarece consilierii locali au sesizat că SC Euro Apavol SA majorează prețurile la apă foarte mult. ”Consilierii au sesizat că această societate dublează prețurile la apă, fără să fi notificat cetățeanul. De aceea, le-au cerut reprezentanților acestei societății să vină în ședința de CL pentru a da explicații referitoare la tarif. Ceea ce s-a și întâmplat. Aceștia spun însă că este vorba despre un tarif unic impus de finanțator. Acesta este motivul pentru care am decis să solicităm să vedem și noi contractul prin care finanțatorul cere acest tarif unic. Reprezentanții SC Euro Apavol SA ne-au spus că...
CLICK AICI PENTRU TOT ARTICOLUL
Notificare comentarii
Pentru un dialog civilizat, articolele si comentariile care contin expresii vulgare, injurii catre alti utilizatori sau incita la violenta, ura, sunt defaimatoare, ofensatoare, promoveaza produse sau servicii, sau nu au legatura cu subiectul comentat, vor fi sterse. Responsabilitatea pentru articole si comentarii revine autorului acestora.