- Scris de Vox Cernica Vox Cernica
- Categorie: Transport public Transport public
- Creat: 17 Noiembrie 2011 17 Noiembrie 2011
- Accesări: 25110 25110
Actualizare 30 Decembrie 2019:
STB si STV introduc 4 linii de autobuze pentru satele Cernica, Caldararu, Balaceanca, Tanganu si Posta incapand cu 1-ianuarie-2020. Pentru detalii click aici:
Linii autobuze STB si STV Cernica-Bucuresti de la 1-ianuarie-2020
Revenim cu un subiect de actualitate in ceea ce priveste transportul public dinspre Bucuresti catre Manastirea Cernica si satele comunei Cernica. Dupa cum stiti cursele RATB catre localitatile din Ilfov au fost suspendate de mai mult timp, problemele incepand cu anul 2008 cand Consiliul Judetean Ilfov nu a mai fost multumit de nivelul si modul de calcul al subventiilor cuvenite Primariei Capitalei pentru cursele efectuate de RATB catre localitatile ilfovene.
De asemenea, o "caramida" babana la suspendarea curselor RATB a fost adusa de transportatorii privati si care intr-un fel sau altul au pus mana pe licentele de transport public pe liniile de operare traditionale ale RATB acuzand RATB de concurenta neloiala, cerend suspendarea liniilor pre-orasanesti.
Cauzele suspendarii acestor curse sunt mult mai adanci, nu dorim sa
detaliem aici problemele transportului public in general. As mentiona doar ca la baza tuturor problemelor stau doi factori: puterea de cumparare a romanilor si nivelul de eficienta cu care ar trebui gestionat transportul public fie de catre sectorul public sau de catre cel privat. Din pacate, deocamdata si probabil pentru inca multi ani acesti doi factori sunt de nereconciliat. Faptul ca acesti transportatori privati totusi exista, nu ar trebui decat sa ne bucure. Cineva, privat, suplineste ineficienta mastodontului de stat. Plecand de la ceea ce s-a promis acum 20 de ani si odata cu reinstaurarea capitalismului (sau neo-capitalismului, capitalismului original etc.), cand vorbesti generic de "privat", se presupune ca acesta, poate, ar trebui sa ofere bunuri si servicii de o caltate cel putin egala sau superioara ofertei cu care ne-a obisnuit sectorul public sau in cazul subiectului nostru de astazi transportul in comun si comunist. Dupa cum vedeti in imaginile de mai sus, aceasta presupunere nu poate fi decat eronata in cazul transportului public-privat cu maxi-taxi pe linia Cora-Pantelimon Cernica si de fapt "privat" este doar calatorul: privat de un transport civilizat. Aceste imagini au fost inregistrate acum cateva zile. Dar daca credeti ca e vorba doar de un microbuz si acest microbuz arata asa doar de cateva zile, va inselati amarnic. De ani de zile, majoritatea acestor microbuze arata in acest fel de parca au fost aduse din America de sud de pe undeva din Bolivia de pe cursele din Anzii Cordilieri. De ani de zile, serviciile companiilor de maxi taxi ofera servicii in bataie de joc pentru cetatenul de rand din comuna Cernica. Microbuzele sunt absolut maxi-mizerabile si ar putea fi mai degraba folosite pentru transportul cartofilor. Nici macar animalele nu ar trebui transportate cu aceste microbuze. Daca vreti sa va distrugeti moralul pentru cel putin o saptamana (in cazul in care il aveti prea ridicat), incercati sa va deplasati dinspre sau inspre Bucuresti cu una din cursele spre Caldararu, Balaceanca, Cernica sau Tanganu. In primul rand aveti de asteptat o perioada de timp care depinde de bunul plac al soferului si in nici un caz de orarul care se presupune ca ar trebui respectat. Pana cand microbuzul nu este "burdusit" de cartofi soferul nu se va sinchisi de protestele si injuraturile calatorilor. El trebuie sa plece cu maxi-taxi plin pentru ca altfel, probabil nu-si face norma. Dimineata si seara cand tot navetistul comunei Cernica pleaca si vine de la munca nu este o problema sa se plece repede. Nu, in aceste momente problema ocuparii scaunelor este depasita si din contra, se transorma intr-o problema de aglomerare iar numarul maxim admis de calatori de 16+1 este de asemenea nerespectat. Soferul primeste cat incape, si mai ca nu se merge "pe scara" asa cum se mergea pe IRTA odinioara. Inghesuiala mare, scaune care stau sa cada si sa rupa coloane, mirosuri din cele mai parfumate, calcaturi pe bataturi, si mai ales vara siroaie de transpiratie. Multa transpiratie. Si praf. Si curent de la toate ferestrele lipite cu scotch. Si toate felurile de injuraturi si apostrofari intre unii calatori si intre calatorii nemultumiti si soferi. Si soferi mari iubitori de manele. Si basca, ori se merge prea incet, doar doar o mai iesi pe poarta vreun calator, ori devii un pasager de formula 1 pentru ca soferii sa prinda calatorii mai numerosi din Cernica, inaintea colegilor lor de pe rutele din celelalte sate. Acum vreo saptamana si ceva, multe trasee ale acestor maxi taxi au fost deviate de la traseele lor obisnuite de pe soseaua Cernica. Din spusele calatorilor, se pare ca motivele tin de verificarile tehnice ale acestor microbuze si probabil din cauza altor elemente care tin "in viata" licenta acestor operatori. Au fost efectuate mai multe controale pe aceste linii dar, pentru evitarea lor, soferii au ajuns la Cora nu pe soseaua Cernica, ci prin Balaceanca, Glina, Catelu, si in final in parcarea Cora, langa locul obisnuit de stationare. Soferii se anunta unul pe celalalt pe telefon in cazul in care se fac aceste controale si ii poti vedea stationand, cu calatori cu tot, pe la mijlocul drumului dinspre un sat si comuna Cernica. Acum ati putea spune ca toate aceste lucruri reprezinta servicii de transport private, de "doi bani". Ei bine,
va inselati din nou. Matematic 2.5 lei inseamna aproximativ 0.57 EUR, deci, o calatorie cu maxi taxi spre Cenica costa mai mult de doi bani. Acest tarif a fost majorat de curand, probabil in urma constatarii ca amaratii de cetateni sunt prea satisfacuti de serviciile oferite si unde-i cerere, poate creste si tariful. Daca cuantifici in bani toate celelalte surprize oferite de acesti operatori se poate ajunge la concluzia ca probabil e mai bine sa te rezumi doar la un transport simplu in varianta taxi, fara maxi, sau cu bicicleta, ca tot este la moda. Pe jos ar fi mai greu dar nu imposibil. Oricum nici una din aceste optiuni nu poate fi fezabila. Mai ales pentru scolarii si chiar "gradinarii" (copii de gradinita, caci gradinarii veritabili au disparut de mult) care nu au norocul unor parinti posesori de autoturisme si care trebuie sa ajunga dis de dimineata de la disparutele scoli de la tara catre laudatele scoli de la Bucuresti. Pana acum am aratat oferta privatului de transport public, dar trebuie sa aratam si profilul ofertei unora dintre obisnuitii acestor "case de transport privat". Acesta oferta arata cam asa: el ("unii" calatorii) nu stie ce inseamna OPC, nu intotdeauna isi plateste biletul (mai ales pe vremea RATB-ului), nu intodeauna intelege ca toate locurile sunt ocupate si daca ii place la gramada, poate pune in pericol siguranta tuturor calatorilor sau ca, pentru o placere maxima, semintele se mananca in fata televizorului. De asemenea nu intelege ca buretele scaunelor este pentru confort si nu un bust care trebuie sculptat cu cutitul sau briceagul. Ar fi fost extraordinar ca, cei care au adus scaunele acestor maxi taxi in acest hal chiar sa aiba anumite "apucaturi" artistice dar din pacate nu este cazul. Este vorba doar de acei ani putini de acasa in care avem ocazia sa invatam lucrurile elementare de comportament civilizat. In final, se pare ca va mai dura pana cand cererea si oferta se vor "pupa" civilizat.
A se citi si:
Maxi taxi de trei lei Cora-Pantelimon-Cernica-Tanganu.
Notificare comentarii
Pentru un dialog civilizat, articolele si comentariile care contin expresii vulgare, injurii catre alti utilizatori sau incita la violenta, ura, sunt defaimatoare, ofensatoare, promoveaza produse sau servicii, sau nu au legatura cu subiectul comentat, vor fi sterse. Responsabilitatea pentru articole si comentarii revine autorului acestora.
transport public
am evoluat tare de tot din '70 incoacealegeri
ce sa va fac fratilor,gelu sa ales cu 85 la suta,mai avea putin si al antrecea pe raposatul nea nicuSolutia: Caruta
O sa avem si R.A.T.B. dar in preajma alegerilor. Dupa aceea nu o sa mai fie rentabil. Sa o tinem tot asa si sa-i ajutam sa iasa in continuare pe "iubitii" nostri conducatori locali si nationali.